محیط کسب و کار مطلوب زمینه ساز ظهور اقتصاد دانش بنیان است

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، سورنا ستاری عصر سه شنبه در جلسه شورای اداری استان مرکزی در اراک، اظهار کرد: اگر محیط کسب و کار برای بروز خلاقیت و نوآوری جوانان و صاحبان ایده و فکر فراهم گردد و بدانند که می توانند در اقتصاد استان ماندگار و تاثیرگذار باشند، قطعا برای شغل یابی به استان های همجوار نخواهند رفت.

محیط کسب و کار مطلوب زمینه ساز ظهور اقتصاد دانش بنیان است

وی ادامه داد: اصول فکری در استارت آپ و نحوه تامین منابع مالی گرفتن تسهیلات نیست، بلکه منابع مالی در اقتصاد دانش بنیان از طریق سرمایه گذاری تامین می گردد به صورتی که بتوان بخشی از سهام شرکت را به سرمایه گذار واگذار کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان با اقتصاد نفتی و سنتی متفاوت است، اضافه نمود: آنچه که باعث می گردد اقتصاد دانش بنیان حرکت کند ایده و نوآوری خود کارآفرین است و نیازمند سرمایه گذاری خطر پذیر در این اقتصاد است، اما در اقتصاد نفتی بدون هیچ گونه زحمتی دارایی کشور به فروش می رسد.

رشد اقتصادی از دل کارآفرینی بیرون می آید

ستاری ادامه داد: استخدام جوانان در واقع سرکوب نوآوری، خلاقیت و از بین رفتن اعتماد به نفس آنها است، در حالی که باید توجه داشت رشد اقتصادی از دل کارآفرینان بیرون می آید که فکر و پول خود را در این شرکت ها سرمایه گذاری نموده اند.

وی با بیان اینکه کشورهایی که در وسط آب و جزیره مانند هستند، بدون هیچ منابع زیر زمینی به رشد اقتصادی رسیده اند، بیان نمود: هیچ اقتصاد پیشرو در دنیا وجود ندارد که با تکیه بر منابع زیر زمینی رشد نموده باشد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور توضیح داد: در سیستم نفتی فکر می کنیم که می توان همه چیز از جمله علم و دانش و فناوری صنعت و تکنولوژی را با پول خرید، در حالی که تمام شرکت های مطرح در اقتصاد دانش بنیان بدون توجه به پشتوانه مالی از زیر زمین بیرون آمده و رشد نموده اند.

وی اضافه نمود: در اقتصاد نفتی کسب و کار تعطیل می گردد اما، در اقتصاد دانش بنیان اگر کرکره کسب و کار کشیده گردد در واقع یک خیانت انجام گردیده است و باید توجه داشت هر استارت آپی که فیلتر گردد، باید این آمادگی را داشت که یک گزینه خارجی جایگزین گردد.

47میلیون کاربر اینترنت در کشور وجود دارد

ستاری با بیان اینکه در حال حاضر 47میلیون اینترنت یوزر در کشور وجود دارد که بیش از نیمی از اینترنت یوزرهای خاور میانه است، بیان نمود: بزرگترین استارت آپ های آی سی تی، بزرگترین بیوتکنولوژی و شرکت های نانو تکنولوژی در منطقه متعلق به کشور ایران است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: در اقتصاد دانش بنیان منابع نفت، گاز و معدن و... مورد توجه نیست، بلکه در این اقتصاد تاکید بر این است که چه ارزش اضافه نموده ای برای این منابع گذاشته می گردد.

ستاری خاطر نشان کرد: قطعا پارک های علم و فناوری در آینده تغییرات فرهنگی نیز برای استان ها به همراه خواهند داشت.

وی با بیان اینکه شرکت های بزرگ استان برای پایداری باید بر روی استارت آپ ها سرمایه گذاری نمایند، ادامه داد: در حال حاضر نوآوری و صحبت از ایده های جدید که همه چیز را تغییر دهد در شرکت های بزرگ نمی توان ایجاد کرد و اگر این شرکت ها سرمایه گذاری روی جوانان و کار آفرینان نداشته باشند، هر روز محدودتر می شوند.

بستر حمایت از صاحبان ایده و فکر فراهم گردد

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور توضیح داد: بستر حمایت از جوانان و صاحبان ایده و فکر با ایجاد محیط کسب و کار در استان باید فراهم گردد و اگر این محیط مهیا گردد، شرکت های با ارزش اضافه نموده بالا می توانند اثرگذاری مطلوب داشته باشند، کارآفرینان این شرکت ها به این اعتقاد رسیده اند که بدون گرفتن تسهیلات کار نمایند، سرمایه گذار و سیستم مالی پیدا نمایند و کسب و کا را بهبود ببخشند.

ستاری اضافه نمود: معاونت علمی ریاست جمهوری بیش از 130 خدمات در زمینه معافیت های بیمه، سربازی، گمرک و... به شرکت های دانش بنیان ارائه می دهد و بسیاری از شرکت ها از این مزایا استفاده می نمایند.

وی با بیان اینکه در رتبه بندی نوآوری جهانی تهران در رده 50 شهر بزرگ فناوری نهاده شد، اضافه نمود: برنامه بلند مدت با استفاده از ظرفیت نیروی جوان و دانشگاه ها در راستای تبدیل شدن کل شهر تهران به پارک علم و فناوری در دستور کار واقع شده است.

انجام 130هزار تراکنش اینترنتی در کشور طی سال گذشته

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه در سال گذشته 130 هزار میلیارد تومان تراکنش اینترنتی در کشور شکل گرفت، گفت: این تراکنش ها بدون هیچ گونه خطایی و با استفاده از نرم افزارهای داخلی انجام گردیده است.

ستاری با بیان اینکه جوانان مانند یک بمب هستند که با انفجار و بروز ایده و خلاقیت می توانند یک سیستم را تغییر دهند، خاطر نشان کرد: خوشبختانه در حوزه بیمه، بانک و... استارت آپ های جدیدی در حال شکل گیری است که با یکدیگر در رقابت هستند.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: mehrnews.com
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 482

به "محیط کسب و کار مطلوب زمینه ساز ظهور اقتصاد دانش بنیان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محیط کسب و کار مطلوب زمینه ساز ظهور اقتصاد دانش بنیان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید